سنبل الطيب

اطلاعات بروز کشاورزی

لطفا ازاین که سرعت بابت زیاد بودن مطالب کمی کند است مارا ببخشید.



 سنبل طيب يا علف گربه داراي بويي مطبوع است. گربه بوي اين گياه را از فاصل دور تشخيص داده به طرف آن مي‌رود و در اطراف آن به جست و خيز مي‌پردازد و از بوي آن بي‌هوش مي‌شود. گل‌هاي سنبل الطيب به رنگ سفيد يا صورتي و خوشه‌اي است.

ريشه سنبل الطيب از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است و در رفع ناراحتي‌هاي عصبي و هيستري مفيد است، ضد اسپاسم و آرام بخش است. همچنين سنبل الطيب براي معالجه صرع نيز مفيد است و بي‌خوابي را درمان مي‌كند.

من با  تحقیقاتی که درمورد این گیاه وپرسش هایی که ازمهندسین  تحصیل کرده در این رشته داشتم پی بردم که: گياه سنبل‌الطيب با نام فارسي "علف گربه "، به نام علمي valeriaiva officinalis و نام عمومي valeriaiv از قديم به عنوان آرام‌بخش و رفع بدخوابي استفاده مي‌‌شد.

وهمچنین قسمت مورد استفاده اين گياه، ريشه‌هاي آن است كه داراي بوي خاصي است و باعث سرمستي گربه مي‌شود؛ به همين دليل به علف گربه مشهور است.

و دریافتم که: عرق سنبل‌الطيب ضد تشنج و محرك، مسكن، باد شكن، مقوي قلب و اعصاب و كاهش‌دهنده فشار خون، ضد ادرار آوري، ضد اسهال و ضد عفوني كننده بدن است.

خانم مهندس طاهری بيان مي‌كند: امروز از ريشه‌ گياه سنبل‌الطيب در صنايع داروسازي، فرآورده‌هايي به شكل قرص، كپسول و قطره تهيه شده است كه مي‌توان به راحتي از آنها استفاده كرد.

وي مي‌گويد: نكته قابل اهميت درباره استفاده از اين گياه اين است كه داروهاي اين گياه را نبايد به طور ممتد و طولاني مدت مصرف كرد و بايد پس از 2 يا 3 هفته مصرف آن را براي يك يا 2 هفته قطع كرد.

همچنین میفرمایند: عرق گياه سنبل‌الطيب داراي خواص بسياري است كه از مهمترين خواص آن مي‌توان به آرام‌بخش بودن كاهش دهنده فشار خون و برطرف كننده بي‌خوابي اشاره كرد.
 
 
 

 

نویسنده

محمدجوادفدائی

با همکاری

خانم مهندس عاطفه طاهری

و

تشکر از

عوامل شرکت نوآوران سبز ایران


نظرات شما عزیزان:

خدارحمی
ساعت12:51---6 تير 1391
سلام

از مطالب کامل و مفیدتان ممنونم. من خودم در یک شرکت گلخانه ساز کار می کنم از مطالبتان استفاده کردم. آرزوی موفقیت همه ایرانیان
پاسخ:ممنون


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

+نوشته شده در چهار شنبه 4 بهمن 1391برچسب:,ساعت22:44توسط محمد جواد فدائی | |